Ako sa nedať nachytať obchodníkom a neprísť o peniaze

V dnešnom svete je občas veľmi náročné nepodľahnúť rôznym praktikám, ktoré používajú obchodníci a obchodné reťazce. Často sú ich spôsoby veľmi rafinované a premyslené do posledných detailov. Tu je zopár z nich:

procenta

1) Výhry a darčeky
Existuje mnoho spôsobov ako motivovať zákazníkov ku kúpe. Predajcovia vám napríklad poskytnú ako dodatočný bonus darčeky, členské karty, certifikáty na nákup svojich produktov alebo aj dovolenkové balíčky či darčekové mince. Rozhodne si ale dajte veľký pozor pri veľmi výhodných ponukách. Väčšinou v cene nie je zahrnutá služba, ktorú si musíte doplatiť a v konečnom dôsledku vás „akcia“ vyjde narovnako ako produkt bez akcie.

supermarket

2) Zľavy
Ďalším chytákom pre dôverčivých zákazníkov sú zľavy. Takmer vo všetkých prípadoch je zľavnený produkt za rovnakú alebo aj vyššiu cenu ako bol predtým. Princíp funguje tak, že obchodníci umelo navýšia cenu produktu a potom vám naň poskytnú napríklad 50% zľavu. A zákazník je spokojný ako výhodne nakúpil a ušetril.
Iným príkladom je akcia „2 za cenu 1“. Položka o ktorej si myslíte, že je zdarma samozrejme zadarmo nie je ani náhodou. Cena je vždy upravená tak aby ste museli zaplatiť obidve položky.

3) Klamlivé informácie
Veľmi bežným javom je reklama, ktorá propaguje výrobok ako zdravý. Napríklad čaje, ktoré sľubujú pri ich pravidelnom pití zaručenú stratu hmotnosti. Alebo v poslednej dobe dosť často pretriasaný a kontroverzný glutamát sodný. Ak je na výrobku uvedené, že ho neobsahuje to ešte neznamená, že to tak nie je. Stačí si prečítať zloženie a ak výrobok obsahuje kvasnicový extrakt prípadne inozitol sodný tak sú to látky veľmi podobného charakteru ako glutamát.

nákupy

4) Zavádzajúce obrázky alebo ilustrácie
Určite sa už aj vám stalo, že ste navštívili hotel či reštauráciu aby ste si pochutnali na nejakej špecialitke, nechali sa nalákať na krásne fotografie jedál na jedálnom lístku a potom ste boli trpko sklamaní z porcie, ktorú vám doniesli. Potom vám neostáva nič iné len jedlo reklamovať alebo žiadať dorovnanie ceny v pomere k porcii. Ďalším príkladom sú inzerované obrázky hamburgerov, ktoré „sľubujú“, že dostanete väčšiu veľkosť než je skutočnosť.