Grécke kláštory na skalách (Metéora/Μετέωρα)

Grécko je navštevované hlavne ako dovolenková destinácia, ľudia si užívajú more a slnko na pobreží, ale táto krajina skrýva aj neskutočné unikátne stavby, ktoré stoja za pozornosť turistov.

řecko

Metéora
Hovoríme o úbočí pohoria Pindos, ktoré podopierajú mohutné kopce, nachádzajúce sa na severozápade Tesálie. Obyvateľov, žijúcich pod nimi, priťahovali odpradávna. Datovanie prvých obyvateľov jaskýň a dutín v týchto skalách začína v 9.storočí a boli nimi mnísi – askéti. V 14.storočí sa na vrchu hory začal stavať prvý z kláštorov a jeho staviteľom bol Athanasios Koinovitis, no onedlho sa začali pridávať ďalší mnísi, a tak meteorit na útesoch bolo postavených dokopy 24 kláštorov. Prístup k nim bol veľmi náročný, možno to bol zámer, vystúpiť k nim sa dalo len po povrazových rebríkoch alebo vás vytiahli v koši pomocou kladky.

V súčasnosti je zo všetkých pôvodných kláštorov zachovaných už len 6 a vedú k nim vysekané schody.

1.Veľký kláštor (Mégalo Metéoro/Μεγάλο Μετέωρο)
Je najväčší z nich, prvá zmienka je zo začiatku 14.storočia. Hlavnú katedrálu zdobia nádherné fresky a nájdete tam aj farebné litografie, historické kódexy či byzantské náboženské ikony. Zaujímavý je ešte pôvodný stôl s príbormi či chlebová pec v kuchyni.
2.Varlaamsky kláštor
Založil ho askéta Hosios Varlaam. Za pozornosť v ňom stojí starý dubový sud, ktorý slúžil ako zásobáreň vody a tiež si môžete pozrieť zbierku zlatých výšiviek alebo vzácnych kňazských rúch.

3.Kláštor Roussanou
Jeho názov je pravdepodobne odvodený od mena pustovníka, ktorý sa na tejto skale usídlil.
Základy hlavnej budovy boli položené v 16.storočí a až oveľa neskôr ju ozdobili nástennými freskami.
4.Kláštor sv. Mikuláša Apanafsisa
Na trase ku kláštorom je prvý a založený bol v 14.storočí. Zrejme slúžil ako miesto na oddych pre pútnikov alebo iným pocestným. Pri vstupe sa nachádza kostol sv. Antónia s kláštornými cennosťami a kódexami.

ježíš

5.Kláštor sv. Štefana
Ide o ženský kláštor a je zo všetkých najdostupnejší. Rozdelený je na hlavnú katedrálu, ktorá je venovaná sv. Charalambovi a na starú kaplnku. Vstupuje sa doňho po malom mostíku.
6.Kláštor Najsvätejšej Trojice
Založený v 15.storočí a zaujímavý je kaplnkou Timiosa Prodromosa, ktorú vytesali do skaly a poskytuje nádherný výhľad na celé údolie.

Jedzte tak, aby ste nedali baktériám šancu

Na trhu existuje mnoho produktov, ktoré majú naše telo chrániť pred baktériami, vírusmi a vznikom rôznych chorôb. Vedeli ste však, že svoje telo môžete úspešne ochrániť aj pomocou vhodnej stravy? Základom je to, aby ste pracovali na podpore svojho imunitného systému. Ten je totiž najväčším bojovníkom so všetkým, čo v našom tele nemá čo robiť.

ořechy

  • Jedzte potraviny, ktoré obsahujú vysoký podiel vlákniny. To, čo sa odohráva v našom tráviacom systéme, konkrétne v črevách, totiž úzko súvisí s našou imunitou. Navyše, mnohé z baktérií vznikajú práve na tomto mieste v našom tele. Vláknina sa stará o to, aby všetko, čo do svojho tela odstaneme, bolo správne strávené. Mohli by sme ju označiť za čističku našich čriev. Preto konzumujte dostatok celozrnného pečiva a cestovín. Vysoký obsah vlákniny nájdete aj v jablkách a citrusových plodoch, ale taktiež v zemiakoch, alebo bylinke, čakanke obyčajnej.

obilniny

  • Ďalším bojovníkom s baktériami je vitamín D. Je všeobecne známe, že jeho hlavnú časť získavame zo slnka. Na kritické hodnoty, sa preto dostáva počas zimy, kedy nie sme na slnku koľko, koľko by sme mali byť. Nie je teda zlé siahnuť aj po výživových doplnkoch s jeho obsahom, nájdete ho však aj v niektorých potravinách, asi najlepším zdrojom sú ryby a morské plody.
  • Nezabúdajte ani na dostatočný príjem železa. Ak ho nemáme v tele dosť, trpí naša krv. Zhoršená kvalita tejto červenej tekutiny priamo vplýva na našu obranyschopnosť. Železo nájdete vo všetkej zelenej, listovej zelenine. Extra vysoké dávky obsahuje napríklad špenát. Ďalším dobrým zdrojom sú orechy a semená.
  • Céčko je vitamín, ktorý sa v našom organizme stará o kvantum vecí. Jednou z nich je práve imunita a schopnosť organizmu bojovať s baktériami. Nemusíte sa napchávať len citrusovými plodmi. Napríklad taká šošovica obsahuje rovnako veľa céčka. Dobrým zdrojom je v podstate všetka čerstvá zelenina a ovocie.